PRIRODNI PROIZVODI

SUNCOKRET

RUZINI CVJETOVI

PRIRODNO BILJE
RECEPTI
S LJILJANIMA
Liječenje ljiljanima
Ako deset
cvjetova ljiljana potopimo u tegli sa 2 dcl suncokretova ulja ostavimo da
stoji nedelju dana imamo lijek za opekotine i rane
Ako 5 cvjetova ljiljana
potopimo u tegli sa 1 dcl ulja od amandula i ostavimo da stoji nedelju
dana imamo lijek za upalu uha i rane
PRIRODA I ZDRAVLJE
Živim sa prirodom,
pokušajte to i Vi.
Priroda mi daje
zdravlje, život,
zadovoljstvo
i ljepotu.

U cvijetu je zdravlje
Uredjuje:
Salih Čavkić
|

LIJEČENJE MEDOM
Nakon
što smo pisali o
ljekovitosti meda, po studiji prof. dr. Kolosau, Istanbul, Turska, kojeg
je on isprobao na njegovim pacijentima, na kraju čak i na vlastitom
djetetu.
Kada se pojavio članak u jednoj medicinskoj reviji na Internetu, u kojem
se govori o uticaju meda i prženih badema na kolesterol, odmah smo ga
prenijeli na ovu stranicu. Vjerujemo da to mnoge interesuje.
Med i bademi smanjuju kolesterol
Piše: Dženifer Verner (Jennifer
Warner) u medicinskim novostima.
19 august 2002. Pojesti pregršt prženih badema sa medom može izgledati
opustljivo, ali to može biti zdravi put za poboljšanje profila vašeg
kolesterola.
Dvije nove studije sugeriraju da med i bademi imaju specijalnu osobinu i
da mogu pomoći u zaštiti od srčanih bolesti.
Međutim to sad ne znači pljucnuti na med i u piljarnici se liječiti
baklavama i očekivati da spadne kolesterol. Umjesto, istraživači kažu
med i bademi se moraju postepeno ujediniti u vašu dijetu zamjenjujući
druge kalorične namirnice u hrani da vam ne daruju dodatne kilograme.
(Ispod slijedi orginalni nastavak)
Original article:
http://my.webmd.com/content/article/1809.52337
Honey, Almonds Lower Cholesterol
By Jennifer Warner
WebMD Medical News Reviewed By Michael Smith, MD
Aug. 19, 2002 -- Eating a handful of honey-roasted almonds may seem
indulgent, but it could be a healthy way to improve your cholesterol
profile. Two new studies suggest that honey and almonds each have
special properties that can help protect against heart disease.
But that doesn't mean you should go out and splurge on honey and
nut-laden treats like baklava in hopes of lowering your cholesterol.
Instead, researchers say honey and almonds should slowly be incorporated
into your diet by substituting them for other calorie-rich foods in
order to get the most benefits without adding extra pounds.
In the first study, researchers at the University of Illinois at
Urbana-Champaign found that honey contains about the same level of
antioxidants as many fruits and vegetables such as spinach, apples,
bananas, oranges, and strawberries. But you'd have to eat an equivalent
amount of honey to get the same dose of antioxidants from the sweet
stuff as you would from eating a piece of fruit.
That might seem like a lot of honey, but study author Nicki Engeseth,
PhD, says adding small amounts of honey could enhance the effects of an
already heart-healthy diet and help keep cholesterol levels in check.
"People could incorporate honey in places where they might be using some
sort of sweetening agent, like sugar, and this might contribute a
significant amount of [antioxidants]," says Engeseth.
In fact, Engeseth and her colleagues found that drinking a mixture of
about 4 tablespoons of honey with 16 ounces of water improved the
antioxidant levels in the blood of 25 men who participated in their
five-week study. Researchers say it's the first time honey has been
shown to have a healthy antioxidant effect in humans.
An earlier laboratory study by the same research team found that dark
honey generally has the highest concentrations of antioxidants. Their
findings were presented this week at the annual meeting of the American
Chemical Society. Funding for their research was provided by the
National Honey Board.
In another study, Canadian researchers found that eating almonds can
significantly lower so-called "bad" (LDL) cholesterol.
Although previous research has shown that eating nuts can reduce the
risk of heart disease, it wasn't known exactly how many nuts you had to
eat in order to get benefits. In this study, researchers tested three
diets on 27 men and women with high cholesterol over a period of three
months.
For one month, the participants ate a large dose of almonds (about 2
handfuls) that accounted for a little less than a quarter of their total
day's worth of calories. In the next month, they ate a smaller dose (one
handful) of almonds. And in the last month, they ate a low-fat,
whole-wheat muffin that had the same amount of calories, protein, and
fat (saturated and polyunsaturated) as the almonds.
After comparing cholesterol levels during and after each diet,
researchers found that LDL levels were lowered by an average of 4.4%
with the smaller portion of almonds and by 9.4% with the larger portion.
The study was funded by the Almond Board of California.
"We were quite impressed," says study author David J.A. Jenkins, MD,
director of clinical nutrition and risk factor modification center at
St. Michael's Hospital in Toronto, in a news release.
In addition, the ratio of LDL to HDL "good" cholesterol fell by almost
8% for the half dose and 12% for the full dose by the fourth week. This
means that the almonds had a good effect on LDL "bad" cholesterol
without lowering the amount of HDL.
In contrast, cholesterol levels did not change significantly after the
muffin phase.
Nuts are a good source of protein and do not have cholesterol, but the
American Heart Association stresses that they can do more harm than good
if they are added rather than substituted for other foods in the diet
because they are high in fat and calories.
Other nuts, including walnuts, pecans, peanuts, macadamia and
pistachios, have also been shown to lower cholesterol. Jenkins says that
although there is not enough research to say that all nuts are equal in
their health value, almonds have been particularly well-researched.
His study appears in today's rapid access issue of Circulation: Journal
of the American Heart Association.
© 2002 WebMD Inc. All rights reserved.
UVODNA
STRANICA
© Copyright by
CFABH-ORBUS vzw ®
Any copying or reproduction without permission is strictly prohibited
These pages are made by S.CAVKIC,
Maasmechelen, Belgium
Page Constructin:
16/05/2001 - Last modified:
11/06/2011
|
PRIRODNI PROIZVODI

Kadulja

Pčele na drvetu

Živim sa prirodom,
pokušajte to i Vi.
Priroda mi daje
zdravlje, život,
zadovoljstvo
i ljepotu.


|